Friday 20 June 2014

Tips sihat dengan pita pengukur pinggang

Berpeluang menghadiri majlis kenduri kahwin merupakan satu kesyukuran. Kita dihidang dengan makanan yang lazat ,desert yang mengancam diet seharian, air yang tidak pernah mengecewakan dengan secukup manisnya. Jamuan kenduri memang hari untuk memenuhi selera. Jarang yang dapat mendisiplinkan diri. Usai jamuan tetamu dibekalkan dengan berbeg-beg buah tangan dan cenderahati. Dari bunga telur sehingga kegula-gula.
Baru-baru ini jemputan kenduri kahwin jiran setaman saya dan keluarga penuhi. Terdapat keunikan dalam pemberian cenderahati. Kami sekeluarga dan tetamu dibekalkan dengan pita pengukur pinggang. Difahamkan puan rumah adalah seorang doctor. Di samping gembira menerima menantu tanggungjawab social tidak diabaikan. Ok lah cukuplah cerita pasal kenduri.
 
 


Bagaimana menggunakan pita tersebut?
1.Lilitkan pita pengukur di pinggang atas sedikit daripada pinggul.
2. Tarik pita pengukur tapi tidak terlalu ketat.
3. Jangan tarik nafas  semasa mengambil ukuran.








Saiz lingkaran pinggang boleh menunjukan tahap kesihatan seseorang. Saiz yang disarankan ialah tidak lebih 90 cm bagi kaum Adam dan tidak lebih 80 cm bagi kaum Hawa. Saiz pinggang yang berlebihan mendedahkan kepada risiko penyakit kencing manis, jantung, darah tinggi dan kolesterol tinggi.
Marilah kita sama-sama mengawal pemakanan dan mengecilkan pinggang.

No comments:

Post a Comment